GT Mobiele Communicatie 3 – wel of niet inschrijven?
De derde gezamenlijke aanbesteding GT Mobiele Communicatie (GT Mobiel 3) voor de deur. De derde Algemene Functionele Beschrijving (AFB3) is inmiddels openbaar en alle gemeenten en semi-overheden kunnen zich tot 30 juni inschrijven voor deelname.
Wel of niet meedoen?
De overwegingen om deel te nemen aan deze aanbesteding zijn voor iedere gemeente verschillend. Natuurlijk zijn er voordelen om mee te doen, maar er zijn ook risico’s in de vorm van beperkingen waar je als gemeente rekening mee moet houden. We hebben inmiddels al de nodige ervaring met GT Mobiel 1 en 2. Laten we vanuit deze ervaring eens kritisch vooruit kijken naar GT Mobiel 3.
Lagere prijs belangrijk doel
Bottomline is de belangrijkste gedachte achter GT Mobiel 3 dat de aanbesteding opnieuw moet gaat leiden tot een lage(re) prijs per sim. In de aanbesteding worden daarbij eisen met betrekking tot out- en indoordekking, 5G en allerlei andere SLA parameters meegenomen. Ben je op zoek bent naar een goedkoop en eenvoudig contract zonder al te veel toeters en bellen, dan lijkt deelname de logische keuze. Maar welke toeters en bellen mis je dan? Welke dienstverlening kun je en mag je verwachten in een contract waar de tarieven 80% lager liggen dan de goedkoopste consumententarieven? Terugkijkend moeten we concluderen dat de mobiele providers tijdens de looptijd van GT Mobiel 1 en 2 gewoon hun eigen koers hebben gevaren vanuit oogpunt dienstverlening. VNG heeft na gunning geen of minimale invloed op deze koers.
Integratie de bottleneck?
Belangrijke vraag is in hoeverre deelname aan GT Mobiel 3 toekomstige ontwikkelingen in de weg staat. We denken dan vooral aan ontwikkelingen op het vlak van mobiel-vast integratie.
Veel gemeenten doen mee aan GT Vast en nemen hun infrastructuur af bij Vodafone. En veel van deze gemeenten kijken nu naar GT Mobiel 3. Daarnaast lonken deze zelfde gemeenten, door het wegvallen van GT Connect, naar het ontsluiten van ‘Calling’ binnen MS Teams. Maar door het opknippen in losse contacten is de gewenste direct routing met behoud van geografische nummers in combinatie met MS Teams en daarmee mobiele integratie, een hele uitdaging! De mobiele providers zetten vol in op mobiel-vast integratie in combinatie met MS Teams en aanvullende dienstverlening. Maar het is maar de vraag of deze diensteverlening ook deel gaat uitmaken van hun aanbod binnen GT Mobiel3. En als dit er in de basis niet inzit, is er in een later stadium wel ruimte om dit (zelf) nog toe te voegen? En tegen welke prijs?
Natuurlijk heeft het opknippen in verschillende contracten ook zijn voordelen. Alle partijen hebben hun eigen beschikbaarheid en dat biedt mogelijkheden voor redundantie in de dienstverlening. En er is geen sprake van een vendor lock-in. Koppelingen zijn mogelijk op basis van de basis standaarden en daarmee is in theorie alles te koppelen. Maar, zeg nou eerlijk, de praktijk leert dat een optimale functionele integratie eigenlijk alleen mogelijk is als je alles in één dienst onderbrengt zonder complexe koppelingen.
Aantal aanbieders
Tot slot is de grote vraag of alle drie de partijen – want we hebben maar 3 mobiele providers die gaan deelnemen aan dergelijke tenders – weer gaan inschrijven. KPN, bijvoorbeeld, heeft al niet meer deelgenomen aan GT Mobiel2. Gaan dit keer wel alle mobiele providers weer inschrijven?
Bovenstaande overwegingen zijn voor iedere potentiële GTMobiel 3 deelnemer anders. Maar het is goed om in ieder geval alle voor- en nadelen te overwegen en voor te leggen in de organisatie. Past deelname in de overall ICT strategie en past het bij de (toekomstige) visie op dienstverlening?
Wij begeleiden op dit moment diverse gemeenten bij de keuze door de impact van wel/geen deelname inzichtelijk te maken. Heb je vragen, dan beantwoorden wij deze graag.